Bane NORs påslag på infrastrukturavgifter er ulovlig

SJT pålegger Bane NOR å stanse innkrevingen av påslag inntil de har gjort nye analyser og beregninger av markedsinndeling og påslag.

Etter klage fra Rana Gruber ASA har Statens jernbanetilsyn (SJT) vurdert om Bane NOR SF (Bane NOR) sine innkrevde påslag i markedssegmentene for transport av jernmalm og øvrig malm og mineraler i 2024 er i samsvar med jernbaneforskriften kapittel 6. SJT har også vurdert fastsatte og varslede påslag for de kommende to årene.

Ulovlig innkreving av påslag

13. desember 2024 vedtok SJT at de innkrevde påslagene for jernmalm og øvrig malm og mineraler i 2024, er i strid med reglene i jernbaneforskriften. Det samme gjelder for de varslede påslagene for 2025 og 2026.

SJT har blant annet konkludert med følgende:  

  • Bane NORs vektlegger andre hensyn når de har inndelt i markedssegmenter enn egenskapene ved jernbanetransporttjenestene og hva slags type passasjerer og gods som blir fraktet. Bane NOR bruker heller ikke samme metode og prinsipper for hele jernbanenettet når de inndeler i markedssegmenter.
  • I beregningen av påslagssatser har Bane NOR benyttet forskjellig metode for å beregne ulike satser for segmentene. På grunn av manglende datagrunnlag har de også brukt skjønnsmessige og subjektive antakelser om markedssegmentenes tåleevne (prisfølsomhet). Bane NOR har heller ikke inkludert alle markedssegmentene de har identifisert når de har beregnet påslag. Det gjør at noen få segmenter må betale høyere påslag enn de ellers ville ha gjort.
  • SJT vurderer at Bane NORs markedssegmentering og metode for beregning av påslag er i strid med kravene til likebehandling og ikke-diskriminering i jernbaneforskriften §§ 6-1 og 6-3.
  • SJT har også funnet at Bane NORs Network Statement for 2024, 2025 og 2026 mangler korrekt informasjon om påslag. Det er i strid med kravene om innholdet i nettveiledningen i jernbaneforskriften kapittel 5 og 6. De har heller ikke gjennomført samråd og involvering av jernbaneforetakene og andre søkere i samsvar med kravene i regelverket.

Pålegg om å gjøre nye analyser og beregninger og stanse innkreving til dette er gjort

Bane NOR er pålagt å utføre flere tiltak

Som følge av vedtaket har SJT pålagt Bane NOR å utføre en rekke tiltak.

Disse tiltakene omfatter blant annet følgende:

  • Å gjøre en ny inndeling av jernbanetransporttjenester i markedssegmenter. Dette må de gjøre etter en faglig forsvarlig metode og i tråd med prinsippene om ikke-diskriminering og likebehandling.
  • Beregne og fordele påslagene for alle identifiserte markedssegmenter, basert på riktige og tilstrekkelige data om blant annet etterspørselen etter ruteleier og jernbanetransporttjenester.
  • Bane NOR skal innen 1. juli 2025 dokumentere overfor SJT nye beregninger og fordeling av påslagene for 2024 til 2026.
  • SJT pålegger Bane NOR å stanse innkrevingen av påslag for ruteplanperioden 2025, til de har gjort nye analyser av markedssegmenter og beregning av påslag.
  • Bane NOR er pålagt å tilbakebetale eventuelle ulovlig innkrevde påslag for 2024.

Les hele vedtaket fra SJT. PDF-symbol