14. juni meldte NRK at den svenske havarikommisjonen kommer med sterk kritikk mot fornøyelsesparken i Sverige etter ulykken i fjor sommer.
Kritikken i rapporten omhandler i stor grad manglende sikkerhetsstyring:
- Risikovurderinger og fareidentifisering
- Gröna Lund hadde ingen etablert metode for å identifisere, vurdere og håndtere risikoer. Dette gjorde at de ikke oppdaget eller håndterte farer som kunne oppstå på grunn av feil i organisasjonen eller teknologien.
- Vedlikeholdsrutiner og avvikshåndtering
- De hadde mangelfulle vedlikeholdsrutiner og utilstrekkelig oppfølging av avvik. For eksempel ble sprekkdannelser i bærende komponenter håndtert med reparasjoner uten en dypere analyse av årsakene eller en vurdering av andre mulige underliggende feil.
- Instruksjoner og opplæring til de ansatte
- Det ble ikke dokumentert tilstrekkelig opplæring eller klare retningslinjer for ansatte som er involvert i driften og vedlikeholdet av attraksjonene. Dette førte til mangelfull kvalitetssikring av viktige komponenter.
- Kontroll av utbyttede deler
- Det var ingen klare rutiner for å sikre at nye deler oppfylte de opprinnelige spesifikasjonene. Dette resulterte i at deler med utilstrekkelig holdfasthet ble brukt, noe som direkte bidro til ulykken.
(Oppsummeringen er gjort ved hjelp av KI.)
Sikkerhetsstyringssystemet – grunnlaget for trygg drift
Den tragiske ulykken i Sverige viser hvor viktig det er å ha et godt sikkerhetsstyringssystem som alle involverte i driften kjenner til. Dette er også grunnen til at vi i SJT legger stor vekt på dette i tillatelsesprosessene, på tilsyn og i veiledning.
Vi svarer gjerne på spørsmål om sikkerhetsstyring.
Ellers anbefaler vi å bruke veiledningen på nettsidene.