Geir-Rune Samstad i SJT presenterte arbeidet med CSM-revisjoner.
Se presentasjonen fra bransjemøtet:
Presentasjon om revisjon av felles sikkerhetsmetoder
Under følger svar på spørsmålene fra noen av de cirka 35 representantene som deltok i møtet 1. september.
Hva er bakgrunnen for at det jobbes med å endre felles sikkerhetsmetoder (CSM-ene)?
Det europeiske jernbanebyrået (ERA) har ansvaret for å evaluere og revidere de felles sikkerhetsmetodene jevnlig. ERA har sett et behov for å revidere og forbedre CSM-ene med bakgrunn i erfaringer og tilbakemeldinger etter at den fjerde jernbanepakken trådte i kraft i EU i 2019. Det er et behov for å gjøre regelverket tydeligere og enklere. I tillegg vil den kommende forordningen som fastsetter felles sikkerhetsmetoder for vurdering av sikkerhetsnivået og sikkerhetsytelsen til jernbanevirksomheter på nasjonalt nivå og EØS-nivå (CSM ASLP), kunne føre til at alle CSM-ene må oppdateres.
Hva er «vision document»?
«Vision document» er ERAs beskrivelser av en felles overbygning og tanker om sikkerhetsstyring som er ment å være veiledende prinsipper for det kommende arbeidet med å revidere CSM-ene.
Hva er RISC?
RISC er Railway Interoperability and Safety Committee. Komiteen gir medlemslandene i EU anledning til å stemme over forslag til rettsakter og andre dokumenter EU-kommisjonen utarbeider. EU-kommisjonen bruker også komiteen for å få innspill til og diskusjoner om andre pågående saker fra medlemsstatene innenfor noen gitte rettsakters område. SJT er med i RISC som bisitter for Samferdselsdepartementet. Vi deltar i diskusjoner, men har ikke stemmerett.
Er TSI-ene forordninger, og finnes disse på norsk?
TSI-ene er forordninger som er tatt inn i norsk regelverk som forskrifter.
Er CSM-ene det samme som en standard?
CSM (Common Safety Method, eller felles sikkerhetsmetode) er ikke en standard. En CSM er en forordning som beskriver krav innen et område av sikkerhetsstyring. CSM-ene er gjennomført som forskrifter i norsk regelverk.
Hva betyr det at CSM REA skal anvendes på operativ drift, og hvordan blir forholdet til TSI OPE?
CSM REA skiller ikke på operativ drift eller tekniske forhold. Alle forhold av betydning for sikkerheten skal risikovurderes for å dokumentere at sikkerheten er ivaretatt.
Når kommer CSM ASLP, og kan den resultere i at CSM Monitoring forsvinner?
Det er uklart når CSM ASLP vil tre i kraft. Det er ikke vurdert hva som skjer med CSM Monitoring i forbindelse med revideringen av CSM-ene.
Hva er «norsk posisjon»?
Begrepet «norsk posisjon» i EU-sammenheng refererer til Norges offisielle holdning, politikk eller strategi i saker som gjelder forholdet til EU. Siden Norge ikke er medlem av EU, men har et tett samarbeid gjennom EØS-avtalen, Schengen-avtalen og flere andre avtaler, må Norge stadig ta stilling til hvordan landet skal forholde seg til EUs lover, regler og politiske initiativer. Innspill fra bransjen kan være med på å forme hva som blir «norsk posisjon» i arbeid som CSM-revisjonen.
Hvor blir norsk posisjon tilgjengelig/offentlig?
Se norsk posisjon om jernbane i regjeringens EØS-notatbase.
Umiddelbare kommentarer SJT fikk under møtet
- Måling/måleparametere:
- Det er en utfordring med målingen/måleparametere i CSM SMS; hva skal måles i hvilken sammenheng? I praksis kan det (særlig for Bane NOR) oppleves som et vanskelig skille mellom sikkerhetsstyring og virksomhetsstyring, når målingen baseres på de samme parameterne.
- CSM SMS og ERAs veileder:
- Bane NOR, som er midt i en søknad om sikkerhetstillatelse, opplever at CSM SMS og ERAs tilhørende veileder gir mening overordnet sett. Samtidig kunne kanskje enkelte av kravene vært gjort tydeligere.
- Klarere veileder:
- Certifer: Vi jobber med både kravene i CSM SMS og ser på veilederen samtidig. Veilederen kunne sannsynligvis strammes inn litt, slik at den blir enda klarere.
- Én CSM SMS:
- Det kan hende at det hadde vært en gangbar løsning å ha én CSM SMS som tok inn alle kravene for å samle alt under én paraply. I så tilfelle kunne de andre CSM-ene vært vedlegg til denne. Det kan i praksis være vanskelig å forstå om det er et hierarki mellom CSM-ene, slik de er utformet i dag. Det er kanskje også greit at regelverket ikke er for detaljert, men at dette holdes forholdsvis overordnet og at veilederen tar for seg nærmere detaljer.
- CSM RA-forskriften og oppdatering:
- CSM RA-forskriften er gammel og burde ha vært oppdatert. Det er fint om den oppdateres slik at den får terminologi som ligner den som er brukt i SMS-en. I tillegg er CSM RA veldig omfattende, med mye ord.
- CSM Monitoring og detaljgrad:
- CSM Monitoring: SJT opplever den kanskje som litt unødvendig detaljert. Bransjen kommenterte: Den er muligens allerede ivaretatatt i CSM SMS og veilederen. Når du har et krav i CSM SMS som viser til CSM Monitoring, kan man lure på hva CSM Monitoring tilfører i tillegg til kravet som er regulert i CSM SMS.
Om prosessen videre og påvirkning fra bransjen
- Virksomhetene kan ha behov for å samle tanker og gi skriftlige innspill til SJT. Det kan være lurt å få en «foreløpig» frist for å gi innspill.
- Hvis det planlegges hyppigere møter, kan disse være kortere og gjerne temabasert.
- Bransjen kan oppleve ferske utfordringer som kanskje ikke direkte er forslag til påvirkning, men som kan være nyttige å gi til SJT som et innspill.
- Bransjen er positive til et nettsted som gir informasjon om status og fremdrift i arbeidet, men det er ønskelig å gi innspill enten skriftlig eller i møter.